{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.960 visninger | Oprettet:

trimflaps ? {{forumTopicSubject}}

Hej... jeg står og skal til at invester i nogle trimflaps, men er ikke sikker på hvad jeg skal vælge, min båd vil gerne lægge sig på siden, og er nødtil at få folk til at sidde rigtigt i båden, såå trimflaps skulle jo kunne hjælpe mig. Men vil de tag noget af min fart? og hvad kan i anbefale? håber i kan hjælpe mvh morten, ps min båd er en shetland 570


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  trimflaps ?
  • #1   2. apr 2015 Bennet trimflaps er Rolls-Roycen af gruppen men der findes også mange andre som virker lige så godt.

  • #2   2. apr 2015 De vil tage noget af topfarten og øge brændstofforbruget

  • #3   3. apr 2015 øger brændstofforbruget? syntes da lige meget hvad det er for nogle trimflaps, jeg har kigget på, der skriver de lavere brændstofforbrug, måske bare et godt salgstrick!?

  • #4   3. apr 2015 Hvis båden har det med at lægge sig på siden var det måske klogt at opklare hvorfor den gør det først.. smiley

  • #5   3. apr 2015 har kigget lidt på lenco elektrisk trimflaps,, er det nogle i kender til?

  • #6   3. apr 2015 Ja kvaliteten er god men skal du have pladerne løst af en eller anden årsag koster de lige så meget som et helt sæt.

  • #7   3. apr 2015 Men prøv nu lige at opklare hvorfor den gør det først... Går du fra du har monteret motoren lige og i MIDTEN.. Den kan være for langt nede eller det lille ror over propellen er ikke justeret korrekt. smiley

  • #8   3. apr 2015 ja det kommer ikke bag på mig, kan se man også skal bestille betjening ved siden af, er næsten helt sikker på det er vægt fordelingen da jeg selv har bygget kistebænke i den, og ved jeg har noget mere vægt i styrbord ,også altid den side den vil lægge sig.

  • #9   3. apr 2015 Der er ikke så mange der forhandler det Lenco.. Hvad med smart tabs?

  • #10   3. apr 2015 har jeg også set lidt på, enkelt og billigt hvilket er godt, men er ikke helt sikker på det kan hjælpe på båden med vægtfordelingen, ved de selvjuster ved hjælp af tryk, men er de ikke kun til at banke stævnen ned, for at komme hurtig op og plane, måske tager jeg fejl:?

  • #11   3. apr 2015 Jeg ved det faktisk ikke ... Mange bruger dem. De er et billigt alternativ til hydrauliske eller elektriske ihvertfald.. Har Biltema ikke også nogen trimplan det havde de i hvert fald på et tidspunkt

  • #12   3. apr 2015 jo det hvis rigtig nok med bil tema! jeg må ud og kigge på mine muligheder i morgen,hvis der er noget der er åben, god påske!

  • #13   3. apr 2015 Lad os lige afklare noget.
    Trimflaps øger ikke brandstorforbrugt , tvært imod den miminere brændstofforbruget fordi du kommer op og plane med lavere omdrejniger dvs cruisefart opnås ved mindre motorkraft.
    Trimflaps mindsker ikke topfart, igen er det omvendt ,Den giver dig mulighederne for du kan justere din båd i forhold til bølger/vægt og vind så du får perfekt og mindst modstand dvs mere topfart.

    Til sidste vil jeg nævn at hvis ulige vægtfordelingen er arsagen til din båd vipper til den en side og vægten er pga fast installationer du ikke kan flytte, her har du bruge for trimflaps du kan enkeltvis justere til at rette båden op. Smarttabs duer ikke i det tilfælde fordi man er ikke herre over indstillingerne og begge bevæger med hindenen.


  • #14   3. apr 2015 Nej kunne nu heller ikke forstå, samtlige sider jeg har været inde på skulle være fyldt med løgn,bla bådmagasinet, jeg må sku ud og have fat i nogle trimflaps. Vil ud og høre lidt om de lenco!! Prisen er lidt høj syntes jeg, ikke mindst fordi man skal købe betjening ved siden af, men bliver nok glad i den sidste ende! God dag!:D

  • #17   3. apr 2015 Bennett man udbygges med en automatisk styring, så får man det optimale ud af det, men billigt er det ikke. Bennett skulle være noget billigere i reservedele i forhold til Lemvig, hvis noget på et tidspunkt går i stykker.

    Har selv Smarttabs som jeg er meget glad for, men de kompenserer ikke for ulige vægt, til gengæld er de utrolig effektive til at få bådens røv op af vandet og vel at mærke automatisk, som Lenco og Bennett ikke er (medmindre man tilkøber den ret dyre automatik).

    Skal man til USA ved jeg at Bennett kan købes til ret fornuftige priser...


  • #18   3. apr 2015 Hvis du bruger dem til at justere bådens hældning når du ikke er planende siger min logik mig at du skal ha dem så langt ned i hældning at de både vil ta fart og øge dit brændstofforbrug!!!!!

  • #19   3. apr 2015 Hvis din båd planer, men du bruger trim flaps for at korrigere for at båden hælder, så øges brændstofforbruget. Men der må være noget galt hvis den altid sejler skævt.

  • #21   4. apr 2015 Du har ret Jens, og det er hvad jeg forsøgt at forklare længere op, en båd som sejler skævt har mere skrog modstand og bruger mere brandstof . Hvis du retter den med trimflaps betyder det at du reducere din brændstofforbrug dels fordi:
    1. modstands overfladen på den ene trimflap som retter bådens stilling er meget mindre end totalt overflades modstand på skroget hvis båden sejer skævt.
    2. Når du skære igennem vandet i rettet stilling sejler du hurtigere dvs mindre brandstofforbrug fra punkt A til punkt B.

    Der findes en million hjemmesider ( dansk og udlandsk) som forklare det også .
    Det er basis fysik!


  • #22   9. apr 2015 Tjek evt linket herunder.
    Volvo Penta Trim tabs, er et godt alternativ og er fornuftige i pris, og er nemme at justerer.

    http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/EVC/Eng/Boat_Trim_System_eng.pdf


  • #24   9. apr 2015 Jeg har selv denne Shetland 570 http://www.baadgalleri.dk/galleri/5684-shetland_570 og jeg ved godt hvad du mener. Den ene gang vil konen eller ungerne sidde i den ene side, og 5 minutter efter vil de sidde i den anden side! Det går bare ikke når båden er oppe at plane, da den så vil lægge sig til den side de nu lige har lyst til at være i!
    Jeg investerede så i et elektrisk sæt fra Biltema, som du kan se et billede af i mit galleri. Desværre har Biltema ikke disse længere, men hele sættet inkl, styringen kostede ca 3.500 kr. for 3 år siden.
    Når båden planer og konen vil sidde i den ene side, kan jeg fint rette den op igen
    med et tryk på knappen, men vil hun over i den anden side, skal jeg trimme båden igen, da den ikke selv retter sig op. Det vil sige at uanset hvad, skal besætningen blive siddende på deres pladser, når båden er trimmet.


  • #25   9. apr 2015 Derfor er det smart med den automatiske styring som Bennett tilbyder og som Volvo Penta åbenbart også gør - men det løber nok op i ca. 10.000 kr. med tabs og automatisk styring smiley

    Hvad koster Volvo Penta systemet?


  • #26   9. apr 2015 Som Michael skriver :
    Hvis båden har det med at lægge sig på siden var det måske klogt at opklare hvorfor den gør det først..???????
    Hvis båden lægger sig om på siden når du sejler hurtigt så er der da noget galt ??
    enten med vægten i båden eller motor der sidder skævt monteret ELLER måske en blød bund men dette bør du kunne se når båden står på trailer og INGEN af disse ting vil hjælpe med flaps findog hellere ud af VORFOR den ligger sig om på siden og ret fejlen og spar en masse penge til flaps som du alligevel ikke har brug for


  • keld k
    keld k Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 5
    #27   10. apr 2015 Halløj.
    Jeg har selv en shetland 570 og de er meget følsomme over for vægtfordelingen måske pga bådformen i bunden. Jeg har også monteret trim, en klar forbedring og uanset hvordan folk sidder kan den nu trimmes ind. Desuden er de også til stor hjælp hvis der lidt hård sø så kan jeg nu sejle med en rimelig fart men stadig plane uden at båden banker pæle. Det samme gælder når båden er godt lastet og lidt svær at få op at plane så smutter den lige ud af vandet nu.
    http://www.baadgalleri.dk/galleri/8095-shetland_570


  • #28   10. apr 2015 Volvo´s trimtabssæt kan købes til omkring 5000 kr.
    Hvis det var mig ville jeg se og få monteret et sæt trimtabs.


  • #29   10. apr 2015 Har du et link til det Volvo trimtabssæt i en dansk webshop (eller europæisk) hvor man kan se prisen?

    Kan se at den automatiske styring er noget man køber ved siden af, så den er vel næppe med i de 5000,- ?


  • #31   10. apr 2015 Hej Morten V.

    Det er et emne der får mange i blækhuset. Jeg vil berette om min min egen erfaring.
    Jeg har en ryds camping 18-19 fod og havde samme overvejelser som dig.
    Der er to store spillere på markedet nemlig Bennett og Lenco. Bennett er hydraulisk og Lenco er elektrisk. Jeg tror lidt det er religion hvad der bedst. Jeg valgte Lenco, og har haft følgende fordele:
    Jeg kan trimme båden så den hugger mindre i bølgerne.
    Den kommer hurtigere op at plane.
    Den er nem at rette op så man ikke hælder til den ene side.
    Selvom ballasten er jævnt fordelt i en båd kan søen sagtens få den til at hælde til den ene side, det kan trim flaps så rette op på.

    Eneste ulempe jeg har oplevet er i hård medvind hvor jeg føler båden kan blive lidt urolig selvom trim flaps er hævet helt op.

    Alt i alt er det alle pengene værd.







  • #32   11. apr 2015 Hej, helt enig med Lars B. elektriske er meget enkle at montere og billigere i indkøb. Havde selv en Flipper 620 uden trim, den havde også tendens til krængning, bla. på grund af skruens rotation. Efter montering af Lenco elektriske trim, blev det en helt anden båd. Er der lidt sø, giver det også mere komfortabel sejlads, ved at trimme stævnen lidt ned. Husk ved montering skal de monteres ca. 1 cm. over bådens bund, oppe på hækken, da de ellers giver "efterslæb" - modstand, og det vil give ekstra brændstofforbrug. Men generelt er en veltrimmet båd billigere at drive frem.
    Mvh. Jens Peder.


Kommentér på:
trimflaps ?

Annonce